Lečenje kanala korena zuba je najčešći razlog poseti stomatologu. Kako su prve asocijacije na ovu boljku bol i neprijatnost, neretko se odlazak kod stomatologa odlaže. Odlaganje poseti stomatologu svakako dovodi do pogoršanja stanja.

Razvoj modernih tehnika i same tehnologije doprineli su da lečenje kanala korena zuba (endodontski tretman) bude relativno prijatno iskustvo za pacijanta. U zavisnosti od dijagnoze, odnosno stanja u kome se zub nalazi, endodontska terapija se može izvesti u jednoj poseti ili lečenje zahteva više poseta stomatološkoj ordinaciji.

Pacijent može da očekuje da će lečeni zub izvesno vreme biti osetljiviji od drugih, dok se procesi regeneracije i reparacije (zarastenje) ne završe

Kada je potreban tretman lečenja kanala korena zuba?

Endodontski tretman preporučuje se kod snažnih infekcija zubne pulpe u unutrašnjosti zuba. Uzroci infekcije zubne pulpe mogu biti:

• Nagomilavanje bakterija
  • Povreda zuba
  • Karijes koji nije pravovremeno saniran.

Endodoncija je grana stomatologije koja je zadužena za lečenje unutrašnjosti kanala zuba, posebno onih bočnih čiju je higijenu teže održavati rastvorima za ispiranje.

Ukoliko se endodontski tretman odlaže, smanjuje se mogućnost izlečenja zuba što vodi do vađenja oštećenog zuba.

Prvotno je neophodno da stomatolog napravi pregled i na osnovu njega postavi dijagnozu i indikuje endodonsku terapiju. Stomatolog ne indikuje lečenje kanala korena samo na osnovu lokalnog nalaza nego i na osnovu pregleda svih zuba, stanja u usnoj duplji i stanja celokupnog organizma.

Naredna stanja predstavljaju ona kod kojih je indikovana kanalna terapija:

• Zub Vas boli sam od sebe ili je u prošlosti bio bolan na taj način.
  • Primetili ste prisustvo napetosti i/ili oticanje na desnima i/ili koži blizu problematičnog zuba.
  • Postoje stanja kada ne postoje znaci kao što su bol i oticanje zuba, a indikovana je kanalna terapija.

Endodontski tretman

Endodontska terapija se odnosi na tretman unutrašnjosti zuba, tj. na deo zuba u kome je smeštena zubna pulpa. Većini ljudi zubna pulpa je poznata kao “zubni živac”, međutim u njoj se pored nerava nalaze krvni i limfni sudovi, vezivno tkivo i mnoge ćelije.

U stomatološkoj ordinaciji se možete sresti sa sledećim terminima koji se odnose na prostor u kome je smešten “zubni živac”:

• Komora pulpe – ovo je šupalj prostor koji leži manje ili više u centralnom delu krunice zuba.
  • Korenski kanali – Svaki živac ulazi u zub, kroz vrh njegovog korena. Od mesta ulaska, živac se pruža kroz centralni deo korena i ulazi u širi prostor unutar krunice zuba, odnosno komoru pulpe.

Lečenje kanala korena zuba sastoji se iz ispiranja bakterija i raspadnutih sastojaka umrtvljenog nerva i mehaničkog čišćenja zahvaćenog područja. Nakon ispiranja kanala korena zuba i otklanjanja oštećene pulpe, neophodno je popuniti njegov unutrašnji prostor.

Unutrašnji prostor puni se specijalnim pastama i kočićima čija je uloga da hermetički zatvore zub. Time se sprečava mogućnost ponovnog nakupljanja bakterija i novog inflamatornog procesa koji izaziva bol i neprijatnost.

Vađenje živca

Iako većina pacijenata u ovom trenutku pomisli kako mu predstoji naporan i bolan proces, vađenje živca u ordinaciji Barjaktarević je vrlo komforan postupak, a sastoji se od:

• Na samom početku, pacijent dobija lokalnu anestezijukako bi kroz sve faze prošao bezbolno. U istoj poseti, stomatolog otvara zub, uklanja karijes i dolazi do živca. Zatim, specijalnim iglicama vadi živac i počinje sa obradom šupljine koja je nastala u kanalu korena gde se živac nalazio.

Naša ordinacija je opremljena najsavremenijim aparatima na polju endodoncije. Iz tog razloga mi tu obradu radimo i ručno i mašinski. Rad mašinskim instrumentima  je komforan za pacijenta, traje kraće i radi se preciznije. Lekar zatim, po potrebi, postavlja lek u kanal korena i zakazuje pacijenta za sledeću posetu.

U slučaju da je to moguće, u istoj poseti se kanal korena puni odgovarajućim punjenjem i ako je sačuvano dovoljno zubnog tkiva, stavlja se plomba. U nekim slučajevima, kada je zub suviše oštećen karijesom I nije preostalo dovoljno zuba da se stavi plomba, naši lekari će preporučiti da se stavi krunica.

Nekada je potrebno da pacijent nekoliko puta dođe kako bi se zub izlečio. Naš stomatolog u tim posetama proverava stanje kanala korena i po potrebi menja lek koji se u njemu nalazi.

Nakon endodontskog tretmana

Adekvatna nega vaših zuba i desni nakon endodontskog tretmana je obavezna. Moguće je da ćete morati da uradite snimak saniranog zuba kako bi se Vaš stomatolog uverio da su svi znakovi infekcije otklonjeni i da je tretman uspešan.

Od velike je važnosti kućna rutina oralne higijene, što podrazumeva pranje zuba minimum dva puta dnevno pastom za zube i čišćenje dentalnim koncem. Ovako ćete ujedno sprečiti i nastanak drugih oštećenja usne duplje u budućnosti.

Izbegavanje žvakanja čvrste hrane koja može dovesti do pucanja zuba i ponovnog oštećenja zubnog kanala. Savetujemo posetu stomatologu dva puta godišnje radi pregleda i dentalnog čišćenja zuba.

Uz pravilnu negu i redovnu posetu stomatologu, tretirani zub može ostati zdrav.

Funkcija zubnog živca

Zubni živac igra veoma važnu ulogu u rastu i razvoju zuba, ali jednom kada zub nikne i završi razvoj, najispoljenija funkcija zubnog živca je senzorna funkcija, odnosno sposobnost zuba da reaguje na nadražaje kao što su toplo ili hladno.

U odnosu na svakodnevna zbivanja u ustima, ove informacije koje pružaju zubi o reagovanju na nadražaje su donekle bitne jer ukazuju da nešto nije u redu i da potražite pomoć stomatologa.

Gangrena zuba

Nekada se dešava da bakterije u velikom broju nasele kanal korena zuba. Tada se radi o gangreni zuba. Pacijenti u ovom slučaju obično nemaju nikakav simptom. Ponekad se desi da zub pomalo boli na toplo. Ovde je važno napomenuti koliko su redovne kontrole kod stomatologa važne.

Stomatolog vrlo lako može da posumnja na gangrenu iako vi i ne znate da je imate. Postoje različiti testovi kojima se utvrđuje postojanje ovog procesa. Pacijenti, nažalost, saznaju da su imali gangrenu tek kada infekcija pređe na tkivo ispod vrha korena. Kada zub počne da boli i na zagrižaj, to znači da je nastao takozvani „proces na vrhu korena zuba“. U ovom stadijumu, nažalost, jedan broj zuba više nije moguće izlečiti.

Svrha lečenja kanala korena zuba

Cilj endodontske terapije je postizanje stanja pri kome će tkiva koja okružuju koren zuba ostati zdrava uprkos činjenici da je “zubni živac” pretrpeo degenerativne promene.

Misli se na to da tkiva koja okružuju koren zuba ne budu izložena bakterijskoj infekciji i/ili iritativnim supstancama koje deluju iz šupljeg prostora u kome se nekada nalazio “zubni živac”, a izložena su nakon njegovog propadanja ili neadekvatnog uklanjanja.

Nakon čišćenja i ispiranja kanala korena sledi njegovo punjenje specijalnim pastama i kočićima kako bi prostor unutar zuba ostao hermetički zatvoren. Na taj način se otklanja mogućnost ponovnog naseljavanja bakterija unutar zuba i ponovnog javljanja zapaljenske reakcije sa svim svojim posledicama.

Osnovna ideja lečenja kanala korena zuba je pomoći organizmu da se izbori protiv infekcije, i to uklanjanjem bakterija i tkivnih iritanasa koji se nalaze unutar zuba. Kao rezultat čišćenja, ispiranja, medikacije kanala korena zuba i njegovog hermetičkog zatvaranja, eliminišu se uzročni faktori koji dovode od zapaljenske reakcije i tek tada je organizam u stanju da svojim odbrambenim mehanizmima dođe do potpunog izlečenja.

O aktuelnim cenama naših usluga informišite se u našem cenovniku.

Zakazivanje termina i pregleda putem telefona: +381 11 32 32 173
ili popunjavanjem online formulara.