Bolesti zuba

Bolesti zuba su mnogobrojne. Najčešće su to karijes, pulpitis, gangrena, gingivitis i parodontopatija.

Savremeno lečenje zuba podrazumeva bezbolnu intervenciju korišćenjem lokalne anestezije i maksimalno čuvanje zdravog zubnog tkiva primenom savremenih materijala.

Zakažite pregled

Karijes

Zubni karijes je najčešće oboljenje zuba i jedno je od najrasprostranjenijih oboljenja kod čoveka. Karijes je bolest zuba u toku koje bakterije oštećuju tvrda zubna tkiva kao što su gleđ, dentin i cement. Ova tkiva se demineralizuju i raspadaju stvarajući šupljinu u zubu.

Ukoliko se ova bolest zuba ne leči nastaje bol, oštećenje zubnog živca i infekcija okolnih prostora. Počinje kao sitna tačka na površini zuba koja se može razviti u veliki kavitet. Nekad se može videti direktno okom a ponekad samo na RTG snimku, naročito ukoliko se nalazi između zuba.

Ukoliko karijes nije došao do zubnog živca nema kontinuiranih bolova već bol traje samo dok se konzumira hrana i posle toga prestaje. U tom stadijumu popravka zuba obuhvata uklanjanje razmekšalog dentina i plombiranje zuba.

Bolesti zuba

Upala zubnog živca – Pulpitis

Kada karijes demineralizuje sloj dentina koji obuhvata unutrašnjost zuba zubni živac postaje eksponiran prema nadražajima iz usne duplje. Bakterije iz usta prodiru u unutrašnjost zuba i svojim toksinima oštećuju zubni živac To se manifestuje intenzivnim bolovima koji su kontinuirani, a vrlo često pacijent ne može ni da odredi koji ga zub boli.

Kada do pulpitisa dođe, jedino rešenje za taj  zub je devitalizacija, tj. uklanjanje pulpe (zubnog živca). Nakon toga se sprovodi adekvatan endodontski tretman.

Procedura lečenja se sastoji od uklanjanja obolelog živca iz kanala korena, obradu kanala ručnim ili mašinskim instrumentima, stavljanje međuseansnog leka, ako je potrebno. Nakon završene terapije kanal zuba se ispunjava definitivnim punjenjem, a krunični deo se rekonstruiše plombom ili krunicom, ako je došlo do većeg oštećenja.

Bolesti zuba – Gangrena zuba

Gangrena zuba predstavlja odumiranje zubnog živca usled dejstva bakterijskih toksina. Usled njihovog dejstva dolazi do razlaganja tkiva pulpe što se manifestuje vrlo neprijatnim mirisom koji se pojavljuje kada se zub otvori.

Što se tiče procedure samog lečenja, ona se pre svega zasniva na uspešnom lečenju kanala korena zuba. Odnosno, gangrena zuba se može pobediti jedino ukoliko se zaleči infekcija koja je dovela do nastanka gangrene i ukoliko se spreči ponovna infekcija.

Nakon završene instrumentacije u kanale se postavljaju medikamenti koji pomažu u terapiji zuba zahvaćenih gangrenom i posle toga zub zatvoriti. Ukoliko se ne tretira bakterijska infekcija se dalje širi prema otvoru na vrhu korena.

U slučaju da nije moguće uspešno lečenje kanala korena zuba, jedina opcija je vađenjenje zuba.

Razvoj gangrene zuba je najčešće dug proces i zato su od ključnog značaja redovne stomatološke kontrole. Samo redovnim pregledima moguće je utvrditi nastanak gangrene zuba i početi sa lečenjem na vreme.

Bolesti zuba – Gingivitis

Prva faza bolesti desni se naziva gingivitis, i ovo je jedina faza koja je reverzibilna. Ako se ne leči, gingivitis može dovesti do ozbiljnijeg, destruktivnog oblika parodontalne bolesti zvane periodontitis. Moguće je da imate bolesti desni i da nemate nikakve znakova upozorenja. To je jedan od razloga zbog kojih su redovni pregledi zuba i parodontologija toliko važni. Metode lečenja zavise od vrste bolesti i koliko je stanje napredovalo.

Parodontopatija

Parodontopatija je teži oblik upale desnih (gingivitis) i nju izaziva uglavnom dentalni plak, odnosno mikroorganizmi koji se nalaze i žive u njemu. Dentalni, odnosno zubni plak je bezbojna naslaga koja se vremenom taloži na zubima, jeziku i usnoj duplji, a može se ukloniti svakodnevnim pranjem zuba četkicom. Posledica paradontopatije je klaćenje i ispadanje zuba u krajnjoj fazi. Posle karijesa, parodontopatija je najrasprostranjenije dentalno oboljenje.

Plombe (zubne ispune)

Plombe su veštački ispuni kojima se popunjava rupa u zubu nastala mehaničkim uklanjanjem karijesa ili saniraju frakture dela zuba. Plomba, osim što zatvara prostor u zubu i sprečava prodor bakterija u isti. Takođe pomaže u prevenciji ponovnog stvaranja karijesa i njegovog širenja.

Materijali koji se koriste za plombiranje uključuju zlato, porcelan, kompozitne ispune (bele plombe) i amalgam (crne plombe).

Zlatni ispuni

Ovakve plombe su vrlo retke danas, jer je potrebno naručiti ih u laboratoriji, a potom zacementirati u zubu. Zubno tkivo odlično podnosi zlatne ispune, a oni mogu da traju i preko 20 godina. Mnogi ih smatraju najbolji materijalom za plombiranje. Međutim, primena savremenih materijala kao i njegova visoka cena, doveli su do toga da se zlato sve ređe upotrebljava.

Amalgamske (crne) plombe

Ove plombe su vrlo izdržljive i dugotrajne. Ipak, zbog svoje tamne boje, upadljivije su od popularnih belih plombi, tako da se najčešće koriste na gornjoj vilici ili na zadnjim zubima donje vilice.

Kompozitne (bele) plombe

Ovakve plombe su iste ili slične boje kao vaši zubi. Ove plombe se stavljaju na vidljivim zubima radi održavanja njihovog prirodnog izgleda. Sastojci se mešaju i postavljaju direktno u šupljinu koja ostaje posle odstranjivanja karijesa, gde se vrlo brzo stvrdnu.

Posle postavljanja belih plombi, možete odmah jesti. Ipak, kompozitni ispun nije idealan materijal za popravku većih kvarova. Takođe, kafa, čaj i cigarete mogu vrlo lako da preboje kompozitne plombe.

Keramičke plombe

U slučajevima kada je karijes previše razorio krunu zuba i kada se, posle uklanjanja karijesa, dobijeni kavitet ne može na zadovoljavajući nadoknaditi klasičnom plombom (bilo od amalgama ili kompozita), tada se pristupa izradi inleja od keramike. Glavna razlika između inleja i plombe jeste, pored materijala od kojeg se izrađuje, i to što se inlej izrađuje van usta.

CEREC sistem

CEREC sistem podržan softwerom na temelju 3D tehnologije omogućuje visoku preciznost i brzinu izrade zubnih nadoknada

CAD-CAM daje neograničenu mogućnost za individualizaciju plombi. Zahvaljujući njemu možemo da postignemo željeni oblik i boju zuba, kao i najviše estetske domete. Nakon uzimanja optičkog otiska koji je komforniji i precizniji u odnosu na uobičajeno uzimanje otiska pomoću otisnih masa, dobija se digitalni model na kome se modeluje buduća nadoknada. Hardverska jedinica koja se nalazi u sklopu CAD-CAM-a obrađuje keramički blok do najfinijih plombi.

Pridružite se mnogobrojnim zadovoljnim pacijentima

Stomatološka ordinacija Dr Barjaktarevic postoji već 30 godina kao stručna stomatološka ordinacija i ima veliki broj pacijenata koji nam ukazuju poverenje i iznova nas biraju za njihovog porodičnog stomatologa.

Zakažite pregled